5 syytä, miksi pienten yritysten kannattaa olla kiinnostuneita hiilijalanjäljestään

 

1. Suurten yritysten vastuullisuustavoitteet kohdistuvat koko ajan yhä enemmän Scope 3 -päästöihin

Vastuullisuusraportointi on pakollista vuoden 2023 alusta kaikille isoille yli 250 henkilöä ttyöllistäville yrityksille. Mutta suuret, globaalit yritykset ovat jo vuosia raportoineet omista päästöistään ja on selkeää, että suurten yritysten tavoitteet siirtyvät yhä enemmän toimitus- ja arvoketjun päästöjen (scope 3) pienentämiseen. Ei ole tavatonta, että pian toimittajaksi päästääkseen pienen yrityksenkin on osattava kertoa omista päästötavoitteistaan ja tunnistaa omat energiasäästökohteensa yhteismitallisilla mittareilla kuten hiilijalanjälki.

 2. Julkiset hankinnat alkavat yhä enemmän vaatia päästöjen huomioimista

Siinä missä suuret yritykset vaativat pieniä yrityksiä toimittajaketjun kautta muutoksiin, myös julkiset organisaatiot joutuvat tai saavat vaatia omissa kilpailutuksissa ja hankinnoissaan vastuullisuutta ja ympäristötietoisuutta omilta alihankkijoilta tai palveluntarjoajilta. Hankintaohjeet päivittyvät vuosi vuodelta vihreämmiksi ja kestävää toimintaa tukeviksi.

3. Edelläkävijyys tuottaa uutta liiketoimintaa ja uusia näkökulmia ja ideoita

Liiketoiminnan kasvun ja kehityksen kannalta on selvää, että muutos on ajuri, joka johtaa uusiin tuotteisiin, palveluihin ja myös vanhentuneiden ja toimimattomien tuotteiden poistoon. Kestävä kehitys, vastuullisuus sekä hiilijalanjäljen laskenta voi tuottaa yritykselle merkittäviä ahaa-elämyksiä esimerkiksi siitä, mitkä tuotteet kannattaa pitää tuoteportfoliossa ja voiko niihin ottaa mukaan vastuullisuusnäkökulmaa. Jokaiselle tuotteelle tulisi vastuullisen toimijan pystyä laskea hiilijalanjälki ja jo pelkästään sen kertominen ja pyrkimys tuotteen hiilijalanjäljen pienentämiseen, tuottaa uutta tietoa sekä ostajalle että myyjälle.

4. Google alkaa suosia vihreää liiketoimintaa myös omissa (haku)palveluissaan

Jos et edelläänkään ole vakuuttunut, että vastuullinen toiminta on juuri omalle yrityksellesi rahanarvoista toimintaa, olethan tietoinen, että Google (joka on sitoutunut olemaan hiilinegatiivinen vuoteen 2030 mennessä) on jo aloittanut muutoksen algoritmeissään ja tulevaisuudessa vihreän sertifikaatin omaava tai vastuullisuuteen sitoutuneet yritykset tulevat nousemaan Googlen palveluissa näkyvämmin esiin. Tämä toimenpide vaikuttaa suoraan konkreettisesti monia pienten yritysten näkyvyyteen ja myyntiin.

5. Päästötietoisuus myös pienentää energiakulutusta ja säästää euroja

Ilman tavoitteita ja selkeitä mittareita on hankala sitoutua muutokseen ja sitouttaa siihen henkilökunta ja johto. Hiilijalanjäljen laskemisen, päästöjen vähentämisen tavoitteiden, päästöjen kompensoinnin sekä vastuullisuusraportoinnin myötä yrityksen koko henkilökunta ja omistajat sitoutuvat merkittäviin muutoksiin, jotka pitkässä aikavälissä tuottavat myös enegiasäästöjä ja säästävät rahaa.

Vertaa listauksia

Otsikko Hinta Tila Tyyppi Alue Käyttötarkoitus Makuuhuoneet Kylpyhuoneet