
En hållbar och ansvarsfull verksamhet är en framtida framgångssaga
EU:s direktiv om hållbarhetsrapportering (CSRD) kommer att kräva att alla företag med mer än 250 anställda och alla noterade företag rapporterar om hållbarhet i linje med den nya EU-standarden för hållbarhetsrapportering från och med 2023. Hållbarhetsrapportering kallas även ESG-rapportering (Environmental, social, governance). EU:s taxonomi sätter också allt starkare mål för att främja ansvarsfullt företagande.
För stora företag är hållbarhetsrapportering redan vardagsmat, men för mindre aktörer är hållbarhetsrapportering fortfarande på många håll ett nytt koncept. Hållbarhetsrapportering och mätning av koldioxidavtryck är dock fullt möjligt för små företag och det finns också verktyg tillgängliga för att främja hållbarhet. stöd och hjälp.
Små och medelstora företag måste också utveckla sitt ansvar minst lika mycket som stora företag i leveranskedjanoch kräva att de rapporterar mer begränsat om sitt ansvar.
En hållbarhetsrapport eller en mindre hållbarhetsplan är ett konkret bevis för kunder, partners och finansiärer att företaget har åtagit sig att följa principerna för ansvarsfullt företagande.
Både hållbarhetsåtgärderna och rapporten om koldioxidavtryck ger en strategisk inriktning för verksamheten mot hållbarhet.
Ansvarsrapporten bidrar till:
Stödjer företagets strategi
Processbaserad övervakning av energiförbrukning och utsläpp
Förberedelser för oväntade utgifter
Nöjda och motiverade kunder, medarbetare och intressenter
Öka intresset hos ansvarsfulla investerare och partners
Förberedelser inför framtida lagändringar
Ett öppet och utvecklande företag lockar också investerare och hjälper till med projektfinansiering och internationalisering.
Idén om öppenhet och transparens är en integrerad del av ansvarstagandet. I ett ansvarsfullt företag är alla parter engagerade i att upprätthålla och utveckla företaget och dess miljö, där det största ansvaret naturligtvis vilar på företagets ledning och styrelse.
En ansvarsplan är ett konkret bevis för banker, investerare, kunder och anställda att ett företag är engagerat i framtiden.
Företagens ansvar är en väg, inte ett mål
Hållbarhetsrapportering börjar med en bedömning av väsentlig påverkan för att identifiera de viktigaste miljömässiga, ekonomiska och sociokulturella områden som företaget påverkar. De mest relevanta eller betydande effekterna är centrala för all hållbarhetsrapportering och bygger på FN:s mål för hållbar utveckling.
Dessa kommer att användas för att definiera mål och åtgärder som kommer att bidra till tillväxt och utveckling av företagets hållbara verksamhet. Som en del av hållbarhetsrapporteringen kan ett företag beräkna sitt eget koldioxidavtryck eller ansöka om ett miljöcertifieringssystem, i vilket fall dess ansvarsfulla verksamhet granskas av en extern revisor och företaget får ett formellt ackrediterat certifikat.
Ansvarsfullt företagande bygger i grunden på ett nytt paradigm där ett företags affärsvinst bygger på ansvarsfulla affärsmetoder. Utvecklingen är alltså kontinuerlig och permanent, och det är bättre att tala om en väg mot hållbarhet, där behov och förändringar ständigt utvecklas till nya behov och förändringar.
Hållbarhetsredovisning baseras på GRI:s redovisningsstandarder och kräver ett kvantitativt format. För mindre företag som inte omfattas av hållbarhetsredovisning kan hållbarhet innebära att utveckla en hållbarhetsplan och integrera den i den övergripande företagsstrategin.
Våra experttjänster omfattar
- Förbereda en plan för ansvarsutkrävande
- Fastställande av mål och indikatorer
- Beräkning av ditt koldioxidavtryck
- Ansökan om miljöcertifiering
Ett företags koldioxidavtryck

Skapa en konkurrensfördel och beräkna koldioxidavtrycket för ditt företag eller en enskild produkt
Vi beräknar koldioxidavtrycket för din produkt eller ditt företag med olika metoder beroende på ditt företags sektor och om du beräknar koldioxidavtrycket för din produkt eller ditt företag (rapport). Basstandarden är antingen GHG-protokollets sätt att beräkna utsläpp av växthusgaser (direkta utsläpp i scope 1 och indirekta utsläpp i scope 2 och 3) eller ISO 14064-standarden för produktberäkningar.
Det spekuleras i att beräkningen av en produkts koldioxidavtryck kommer att bli lika vanligt som storleksinformation eller skötselråd på produkten. Så var steget före och beräkna koldioxidavtrycket för din produkt nu för att skapa en konkurrensfördel för ditt företag.
Att beräkna sitt koldioxidavtryck är värt att börja med redan idag. Beräkna koldioxidavtrycket för en enskild produkt eller för hela din produktportfölj.
Varför är det värt att beräkna ditt företags koldioxidavtryck?
Om man inte vet var man ska börja är det också svårt att sätta upp mål eller åtgärder.
Koldioxidavtrycket beräknas för det valda basåret, som används för att beräkna utsläpp för både direkta (scope 1) och indirekta (scope 2 och 3) utsläpp.
Rapporten, som ger tydliga slutsatser, stöder och bygger på energicertifikatet, men är mycket mer exakt och beräknar utsläppen från energi, värme och vatten som används enligt de gällande utsläppsfaktorerna. Koldioxidavtrycksrapporten som beräknas av Polarfox tar också hänsyn till scope 3-utsläpp som avfallshantering, upphandling, logistik och projektutsläpp.
När ett företags koldioxidavtryck har beräknats anpassas det till resten av företagets strategi. En koldioxidavtrycks- eller utsläppsrapport gör det möjligt för ett företag att vara ledande och att knyta allt beslutsfattande starkare till minimering av utsläpp och ansvarsfulla affärsmetoder.
Ansvarsfulla företag attraherar också ansvarsfulla medarbetare och kunder.
I bästa fall kan ett företag med ett utmärkt koldioxidavtryck använda det på en mängd olika sätt i sin marknadsföring och försäljning.
Företag med ett koldioxidavtryck, inklusive en hållbarhetsredovisning, har ett starkt grepp och vision för framtiden, och även möjlighet till bättre bankfinansiering och finansiering av projekt för hållbar utveckling.
Rapporten om koldioxidavtrycket summerar alla företagets enskilda aspekter och ger tydliga slutsatser om användningen av olika energikällor och alternativ, både när det gäller utsläpp och energibesparingar.
Energilösningar kan vanligtvis minska koldioxidavtrycket, vilket också minskar kostnaden för att använda ett företags byggnader. Ett typiskt exempel på detta är tillhandahållandet av laddningsstationer för elbilar på arbetsplatsens gård.