5 skäl till varför småföretag bör intressera sig för sitt koldioxidavtryck

 

1. Stora företag fokuserar i allt högre grad sina hållbarhetsmål på Scope 3-utsläpp

Ansvarsrapportering kommer att vara obligatoriskt från 2023 för alla stora företag för företag med mer än 250 anställda. Men stora, globala företag har rapporterat om sina egna utsläpp i flera år och det är tydligt att målen för stora företag alltmer förskjuts mot att minska utsläppen i leverantörs- och värdekedjan (scope 3). Det är inte ovanligt att även ett litet företag för att bli leverantör snart måste kunna rapportera sina egna utsläppsmål och identifiera sina egna energibesparingsmål med hjälp av vanliga mätmetoder som koldioxidavtryck.

 2. Offentlig upphandling kräver i allt högre grad att hänsyn tas till utsläpp

Medan stora företag pressar små företag i leverantörskedjan att förändras, är offentliga organisationer också skyldiga eller tillåtna att kräva ansvar och miljömedvetenhet från sina underleverantörer eller tjänsteleverantörer i sina egna anbud och upphandlingar. Riktlinjerna för upphandling blir grönare och mer hållbara för varje år.

3. Att ligga steget före genererar nya affärer och nya perspektiv och idéer

För företagens tillväxt och utveckling är det tydligt att förändring är den drivkraft som leder till nya produkter, tjänster och även borttagning av föråldrade och ineffektiva produkter. Hållbarhet, ansvar och koldioxidavtryck kan ge företag viktiga insikter, till exempel om vilka produkter som är värda att behålla i sin produktportfölj och om de kan inkludera en hållbarhetsaspekt. En ansvarsfull aktör bör kunna beräkna koldioxidavtrycket för varje produkt, och bara det att rapportera detta och försöka minska produktens koldioxidavtryck ger ny information till både köparen och säljaren.

4. Google börjar främja gröna företag även i sina (sök)tjänster

Om du inte är övertygad om att det lönar sig för ditt företag att ta ansvar ska du veta att Google (som har åtagit sig att vara koldioxidneutralt senast 2030) redan har börjat ändra sina algoritmer, och i framtiden kommer företag med grön certifiering eller ett engagemang för hållbarhet att vara mer framträdande i Googles tjänster. Denna åtgärd kommer att ha en direkt och påtaglig inverkan på många småföretags synlighet och försäljning.

5. Utsläppsmedvetenhet minskar också energiförbrukningen och sparar euro

Utan mål och tydliga indikatorer är det svårt att genomföra förändringar och engagera personal och ledning. Med koldioxidavtryck, utsläppsminskningsmål, klimatkompensation och hållbarhetsrapportering kan alla medarbetare och ägare i ett företag engageras i betydande förändringar som också kommer att ge långsiktiga energibesparingar och spara pengar.

Jämför listpriser

Titel Pris Status Typ av Område Syfte Sovrum Badrum