Investerarinformation - berätta för potentiella köpare vad som är viktigt för dem att veta
Alla investerare, bostadsköpare eller potentiella bostadsköpare har säkert stött på samma problem; det finns en intressant bostad i pipeline, men du får ett telefonsamtal från en fastighetsförvaltare som kanske inte direkt vet vad som är viktigt för att väcka investerarnas intresse:
- Hur ska ett bostadsföretag i sin bokföring hantera finansiella kostnader för större renoveringsprojekt, finansiering eller intäktsredovisning?
-Vilka regler gäller för Airbnb-boende?
-Finns det något annat att ta hänsyn till som kan påverka investerarnas intresse positivt (eller negativt)?
Allt detta kan enkelt sammanställas i ett enda dokument, som skulle godkännas av bostadsföreningens styrelse. Inga nya regler skulle uppfinnas här, men det skulle vara ett informativt dokument för investerare och köpare, som samlar de beslut som fattats av bolagsstämman som skulle öka investerarnas intresse och göra bostadsföretaget mer öppet och attraktivt för köpare.
Finansiering eller monetarisering?
Denna eviga fråga om redovisning av finansiella kostnader för större renoveringsprojekt kan naturligtvis snabbt och enkelt hittas i ett företags resultat- eller balansräkning. I regel bokför bostadsföretag finansiella kostnader i balansräkningen, men om de bokförs i resultaträkningen kan investeraren dra av dem från hyresintäkterna för skatteändamål. Denna information bör redan finnas tillgänglig för fastighetsmäklare så att svaret snabbt kan hittas när frågan ställs.
Airbnb och annat korttidsboende
En annan viktig fråga av intresse för investeraren är Bostadsrättsföreningens inställning till korttidsboende den så kallade Airbnb-verksamheten. Om bostadsbolaget har tagit ställning i frågan är det en mödosam uppgift att leta efter det i stämmoprotokollet, och även i årsredovisningen är det korrekt endast det år som frågan beslutades och justerades. Att därför registrera frågan på ett separat papper och överlämna det tillsammans med övriga förvaltningspapper vid försäljningstillfället skulle underlätta arbetet för alla parter.
För korttidsboende skulle det vara bra att inkludera i detta beslut.
- Vad som står i bolagsordningen, i nya bostadsföretag kan denna information redan finnas i bolagsordningen
- Efterlevnad av reglerna i byggbolagets uppförandekod och tillhörande vägledning
- Återvinning och avfallshantering
- Vattenförbrukning
Syftet med ytterligare information och synpunkter är att säkerställa att den ansvarsfulla investeraren och bostadsföretaget arbetar tillsammans. Högsta möjliga avkastning för bostadsföretaget kan endast uppnås genom ansvarsfullt agerande. Ingen vill bo i ett dåligt, misskött, stökigt och bråkigt bostadsföretag.. Underhållet och skötseln av byggnadsföreningen är en angelägenhet för alla.
Sammanfattningsvis
- Investerarguiden kan användas som en del av försäljningen av fastigheten, ges till fastighetsmäklaren vid försäljningstillfället eller distribueras av fastighetsförvaltaren till dem som vill ha den.
- Ett fritt formulerat dokument undertecknat av styrelsen (både finansiering/utdelning och arbetsordning är naturligtvis beslut som fattas separat av bolagsstämman).
- Att i ett tydligt och kortfattat dokument sammanfatta de grundläggande principerna för en bostadsrättsförening.
- Skapar inte nya regler
